Ervaringen van betrokkenen
“Een leerkracht ontvangt het verslag van de DoorKijkWijzer: ze is helemaal stil, leest en zegt: dat jij dit er allemaal uit kunt halen, na 1 uur klassenbezoek, onvoorstelbaar. Hier wil ik mee aan het werk, met de kinderen, in mijn klas”.
“Als directeur zie ik nu de kinderen. Zij zijn ‘mijn baas’ en richten het onderwijs op mijn school. Enorm inspirerend omdat het de ouders en collega’s raakt”.
“Je hebt ons sterk gemaakt, ons geleerd onszelf te mogen zijn, ons keihard te laten denken. Wat was dat fijn”.
“Wat straal jij een positiviteit uit. Daarmee sleep jij ons steeds weer mee”.
“Het is je gelukt ons te laten beseffen dat onderwijs een van de mooiste beroepen op aarde is, je hebt school weer laten bloeien in één jaar”.
“Je hebt me de ogen volledig geopend, ik ga aan de slag, nu doe ik de kinderen geheel te kort”. (na een week trof ik een verzorgd, ingericht lokaal, kinderen die écht aan het spelen waren en een leerkracht die trots was omdat ze haar beroep weer terug kreeg).
“Collegiale consultatie samen met de IB’er vormgegeven, video ingezet en tijdens het nabespreken hadden we allemaal een antwoord op onze vooraf geformuleerde vragen. Keihard werken voor iedereen met geweldige opbrengsten”, dit was voor mij geheel onverwachts, vooral met deze snelheid”.
Voorbeelden uitgevoerde maattrajecten
- meerjarige ontwikkeltrajecten in regulier en speciaal basisonderwijs, waarbij het team als individu en in een samenwerkend verband vernieuwd leert kijken naar de kinderen, wat zij al weten en wat zij vragen.
- thematisch onderwijs implementeren, waar de actualiteit van de kinderen, het team en de school wordt gehanteerd. Individuen en team worden aangesproken op hun eigenlijke professionaliteit waarin zij zelf aan zet zijn.
- Intervisie met gastouders en uiteindelijk het schrijven van een persoonlijk pedagogisch plan geeft waardering aan de persoonlijke kwaliteiten, de eigen gastouderopvang krijgt een boost.
- Zin in lezen in de onderbouw, het op verhaal komen geeft betekenis en een enorm grote betrokkenheid. Het lezen, schrijven, spreken en luisteren zijn de hele dag door met elkaar verbonden. Leren lezen zonder methode, binnen thema’s is elke dag weer één groot feest! Samen voorbereiden, kaders geven, in de klas de (on)mogelijkheden ontdekken zijn onderdeel van dit 2-jarig maattraject.
- begeleiden van een visie-traject op een so / sbo school met een stevig fundament, de inspectie beoordeelde het geheel met een goed.
- visie-traject in de onderbouw, inclusief vormen van collegiale consultatie